-
Palvelut
- Hankekehityspalvelut
-
Rakennuttamispalvelut
- Hankesuunnittelu
- Rakennushankkeen laskentapalvelut
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Kosteudenhallinta
- Toteutusmuotokonsultointi
- Rakentamisen riskienhallinta
- Hankintakonsultointi
- Käyttöönottopalvelut
- Vuokralaiskoordinointi
-
Talonrakentamisen suunnittelupalvelut
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
- Teollisuusrakentamisen suunnittelupalvelut
- Akustiikkapalvelut
- Teknisen laskennan palvelut
- Korjausrakentamisen suunnittelupalvelut
- Infrarakentamisen suunnittelupalvelut
- Pohjarakentamisen suunnittelupalvelut
- Kalliorakentamisen suunnittelupalvelut
- Maanalaisten tilojen suunnittelupalvelut
- Muut asiantuntijapalvelut
- Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Tutkimukset ja tarkastukset
- Laboratoriopalvelut
- Ydinjätehuollon asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Asiantuntija-artikkelit
- Rakennuksia herätetään eloon pelimoottoreilla
Pelimaailmasta tutut virtuaalimallit auttavat rakennuspiirustusten ymmärtämisessä
Pelimaailmasta tuttujen virtuaalimallien avulla rakennussuunnitelmien ymmärtäminen on helppoa myös heille, joille 2D-piirustusten tulkitseminen on vierasta.
Kolmiulotteisen kokemuksen avulla on helppo muodostaa käsitys suunnitteilla olevan tilan tai ympäristön mittasuhteista, rakenteesta, näkymistä ja toiminnallisuudesta, kuten mahtuuko ovesta todella kulkemaan.
– Mallit muun muassa auttavat asiakasta ymmärtämään, mitä hän on tilaamassa. Toimintaa voidaan kokeilla tilassa ja suunnitelman sudenkuopat korjata etukäteen, mikä säästää aikaa ja rahaa, A-Insinöörien ohjelmistosuunnittelija Pirkka Isomäki taustoittaa. Lue lisää: Senaatti-kiinteistöt havainnollistaa suunnitelmat tilojen tuleville käyttäjille
Rakennuksen virtuaalimalli herää eloon pelimoottorilla
Pirkka Isomäki on opiskellut ohjelmointia ja tekee 3D-malleja myös harrastuksena vapaa-ajallaan. Pelimoottorien avulla näitä malleja voidaan tarkastella aivan uudella tavalla.
Käytännössä virtuaalimalli rakennetaan suunnittelijoiden ja arkkitehtien tekemien tietomallien pohjalta, mutta sisältö täytyy ensin kääntää pelimoottorille ymmärrettävään muotoon.
–Tämän olen oppinut oman harrastukseni kautta, eli miten pelimoottoria autetaan tulkitsemaan suunnitelmia. Täytyy ymmärtää, miten pelimoottori toimii ja millaisena reaalimaailma näyttäytyy. Se vaatii vähän taiteellista silmääkin, Isomäki sanoo.
Pelimaailmasta käyttäjälähtöisen suunnittelun siivittäjäksi
Periaatteessa virtuaalimallinnuksella voi herättää henkiin millaisen tilan tai ympäristön tahansa.
Isomäki on mukana kehittämässä rakennusalan mallinnustyökaluja ja laskentaohjelmistoja. Nykyisin hänen vastuullaan on kaupunginosasuunnitteluun ja alueiden tulevaisuuden mallintamiseen tarkoitetun Cityfier-työkalun ohjelmistokehitys.
Cityfier on rakennettu samalla Unity-pelimoottorilla kuin A-Insinöörien rakennushankkeiden suunnitelmista tuottamat virtuaalimallit.
Isomäkeä ilahduttaa, että ohjelmistoalalla on herätty näkemään pelimoottorien soveltuvuus rakennusteollisuuden töiden suunnittelussa ja virtuaalisissa esittelykierroksissa.
– On ollut hienoa olla mukana seuraamassa, miten virtuaalitodellisuus – sekä ohjelmistot että laiteratkaisut – ovat kehittyneet siitä lähtien, kun me A-Insinööreillä aloimme tehdä näitä malleja, Isomäki toteaa.
"Täytyy ymmärtää, miten pelimoottori toimii ja millaisena reaalimaailma näyttäytyy. Se vaatii vähän taiteellista silmääkin."
Pirkka Isomäki,
ohjelmistosuunnittelija
A-Insinöörit
VIRTUAALIMALLINTAMISEN PIENI SANASTO
- Virtuaalimalli: kolmiulotteinen tietokoneella oleva malli, jossa voi liikkua itse esimerkiksi hiirellä tai näppäimistöllä. Virtuaalimalleja hyödynnetään mm. erilaisten tilojen ja ympäristöjen tarkastelussa.
- 3D-malli: esittää rakennuksen muodot eli geometrian, toisinaan se voi sisältää myös tekstuureja.
- Stereoskopia: joukko tekniikoita, joilla kaksiulotteiseen kuvaan luodaan syvyysvaikutelma.
- Tietomalli: yhdistää rakennuksen geometrian ja siihen liittyvän attribuuttitiedon (esim. osien valmistusmateriaalit). Se on rakennuksen ja rakennusprosessin koko elinkaaren aikaisten tietojen kokonaisuus digitaalisessa muodossa.