Kittilän lentoasema, terminaalilaajennus, uusi asemataso ja rullaustien suunnittelu on A-Insinöörien käsialaa.
Uutiset

Kittilän lentoaseman laajennus tuo joustavuutta joulusesonkiin

Kittilän lentoaseman tänään avattu terminaalilaajennus, uusi asemataso ja rullaustie tuovat lisää joustoa Lapin matkailun ruuhkapiikkeihin. Laajennus on osa Finavian 55 miljoonan euron investointiohjelmaa Lapin lentoasemilla.

Nyt valmistunut Kittilän lentoasemalaajennuksen ensimmäinen vaihe lisää Lapin lentomatkailun tehokuutta ja sujuvuutta. 22. marraskuuta avautuneen uuden terminaaliosan lisäksi lentokentän asematasoa on laajennettu kahteen suuntaan ja seisontapaikkoja koneille on lisätty.

A-Insinöörit on vastannut Kittilän lentoaseman lentoliikennealueiden suunnittelusta Finavian kumppanina. Asematasolla voi nyt pysäköidä yhtä aikaa 12 lentokonetta, mikä edesauttaa sujuvaa koneiden lastausta ja purkua ja nopeuttaa koneiden kääntöaikoja.

– Asematasolta on aiemmin kulkenut yksi rullaustie kiitotielle. Nyt Kittilään toteutettiin toinen, lyhyt rullaustie, joka tehostaa kiitotien ja asematason käyttöä, pääsuunnittelija Sami Ruski A-Insinööreiltä lisää.

Kolmas rullaustie Kittilään ensi vuoden jouluksi

Vuoden kuluttua joulusesongin 2019 alla lentoasemalle valmistuu uusi, noin kilometrin mittainen rullaustie T, joka lisää kiitotien käyttöastetta edelleen.

– Laskeutuva kone pääsee siirtymään rullaustielle nopeammin riippumatta siitä, mistä suunnasta se laskeutuu, ja kiitotie vapautuu seuraavalle laskeutuvalle koneelle, Ruski selventää.

Lentoliikennealueiden rakentamiseen liittyy erityisvaatimuksia, joiden vuoksi suunnittelussa tarvitaan tehokkuutta ja tarkkuutta.

– Lentoliikenteen ja matkustamisen kannalta on kriittistä, että liikenne jatkuu sujuvana muutostöidenkin aikana. Rakentamisen työvaiheet ja aikaikkunat on suunniteltava tarkasti yksityiskohtia myöten, Sami Ruski toteaa.

Finavian kaksivuotinen investointiohjelma Lapin lentoasemilla on suuruudeltaan 55 miljoonaa euroa. Rakennustyöt käynnistyivät Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemilla keväällä 2018 ja ne saadaan päätökseen vuoden 2019 loppuun mennessä.

A-Insinöörit on toiminut Finavian suunnittelukumppanina Kittilän lisäksi myös mm. Ivalon ja Tampere-Pirkkalan lentoasemien asematasojen laajennuksissa sekä Helsinki-Vantaa -lentoaseman non-Schengen -alueen suunnittelussa.

Lisätietoja:
Sami Ruski, pääsuunnittelija ja projektipäällikkö, A-Insinöörit Civil Engineering
puh. 040 630 9394
sami.ruski@ains.fi

Kuva: Finavia

TILAA UUTISKIRJE