Pöyryn, A-Insinöörien ja Finest Bay Area Developmentin yhteistyössä järjestämässä tunnelinporausseminaarissa pureuduttiin TBM-teknologiaan ja sen mahdollisuuksiin Helsinki–Tallinna-tunnelihankkeessa.

Tunnel Boring Machine (TBM) -teknologiaa käsiteltiin Vantaan Pöyry-talolla eri näkökulmista, kun kansainvälinen tunnelinporausseminaari järjestettiin ensimmäistä kertaa 3.–4.9. Paikalla oli tunneliosaajia Pöyryltä ja A-Insinööreiltä sekä maanalaisen rakentamisen ja erityisesti TBM-menetelmän asiantuntijoita eri puolilta maailmaa. Erityisesti pureuduttiin siihen, miten TBM-teknologiaa voidaan käyttää Peter Vesterbackan luotsaamassa Tallinnan tunnelihankkeessa.

TBM-tekniikassa on kyse täysperäporauksesta, jolla koko tunneliprofiilin laajuinen tunneli porataan kerralla valmiiksi. Samalla voidaan asentaa tarvittavat betonielementit tunnelin seinämien vahvistamiseksi ja tiivistämiseksi. TBM-tekniikkaa suunnitellaan käytettävän Helsinki–Tallinna-tunnelihankkeessa tässä mittakaavassa ensimmäistä kertaa Suomessa. Perinteisesti Suomessa on tunnelinlouhintaan käytetty pääasiassa poraus-räjäytys-menetelmää.

”Tämän projektin toteutusaika tulee olemaan poikkeuksellisen lyhyt. Tämä on yksi syy siihen, että merkittävä osa tunnelista tehdään TBM-tekniikalla, joka mahdollistaa nopeamman etenemisen kuin räjäytystekniikka. TBM-menetelmä on myös turvallinen ja etenkin Viron puolella, missä maaperä on pehmeää ja pohjavesiongelma on ilmeinen, TBM:n käyttö on ainoa järkevä ratkaisu”, kertoo Markku Oksanen, Pöyryn Pohjois-Euroopan Infra, Vesi ja Ympäristö -liiketoimintaryhmän johtaja.

”Helsinki–Tallinna-tunneli on supermielenkiintoinen. Hankekoko on valtava. Yhdistämme kaksi valtiota kiinteästi toisiinsa maailman pisimmällä merenalaisella rautatietunnelilla. Vaikka olemme olleet mukana toteuttamassa satoja maanalaisia kohteita, tämä nousee monessa mielessä yli muiden. Jo nyt tämä hanke herättää mielenkiintoa ympäri maailman. Siitä on osoituksena myös maailman ykköstoimijoiden tulo Suomeen järjestämäämme seminaariin. Erityislaatuiseksi tämän projektin tekee lisäksi tapamme viedä hanketta eteenpäin alusta lähtien erittäin avoimesti uusia menettelytapoja rohkeasti käyttäen”, sanoo Timo Saanio, A-Insinöörien vienti- ja asiakkuusjohtaja.

”Tapahtuma oli suuri menestys. Saimme paljon uutta tietoa TBM-teknologioista sekä tunneleiden suunnittelusta ja rakentamisesta. Hankkeen kannalta erittäin hyvä juttu”, Peter Vesterbacka Finest Bay Area Oy:stä sanoo.

Lisätietoja:

Markku Oksanen
Pöyry Finland Oy
Puh: 040 527 6163
Sähköposti: markku.oksanen@poyry.com

Timo Saanio
A-Insinöörit Civil Oy
Puh: 040 506 5671
Sähköposti: timo.saanio@ains.fi

Kustaa Valtonen
Finest Bay Area Development Oy
Puh: +358 50 4155300
Sähköposti: kustaa@live.com

Keinosaaret nopeuttavat porausta

Keinosaarilla on merkittävä rooli tunnelin ja porauksen suunnittelussa. Kun tunnelia lähdetään poraamaan paitsi Suomesta ja Virosta, myös kahdelta keinosaarelta molempiin suuntiin, poraus etenee moneen suuntaan samanaikaisesti, mikä nopeuttaa porausaikataulua. Lisäksi saaret toimivat sijoituspaikkana maa-ainekselle, jota tunnelin tieltä porataan tämänhetkisen arvion mukaan noin 80 miljoonaa kuutiometriä.

Lue lisää Finest Bay Area -hankkeesta.

 

Tietoa Pöyrystä

Pöyry on kansainvälinen konsultointi- ja suunnitteluyhtiö. Tarjoamme asiakkaille lämpö- ja sähkövoiman tuotantoon, siirtoon ja jakeluun, metsäteollisuuteen, biojalostukseen ja kemianteollisuuteen, kaivos- ja metalliteollisuuteen sekä infraan, vesihuoltoon ja ympäristöön liittyviä palveluja. Kehitämme yhdessä älykkäitä ratkaisuja ja hyödynnämme viimeisimpiä digitaalisia innovaatioita. Pöyryn liikevaihto vuonna 2017 oli 522 miljoonaa euroa, ja yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssissä. Noin 5 500 asiantuntijaa. 40 maata. 115 toimistoa.

Vuonna 2018 Pöyry juhlistaa ylpeänä 60-vuotista taivaltaan yhdessä henkilöstönsä, asiakkaidensa ja kumppaneidensa kanssa.

Vieraile verkkosivuillamme www.poyry.fi ja seuraa meitä sosiaalisessa mediassa: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube

Tietoa A-Insinööreistä

Rakennamme menestystä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Se tarkoittaa reipasta tekemisen meininkiä jokaisessa kohtaamisessa ammattilaistemme kanssa. Se tarkoittaa myös tarpeiden syvällistä ymmärtämistä hankkeen elinkaaren jokaisessa vaiheessa. Pyrimme parhaisiin mahdollisiin rakentamisen ratkaisuihin kuuntelemalla, ennakoimalla ja innovoimalla.

Tietoa Finest Bay Area Development Oy:stä

 Yhtiö suunnittelee ja rakennuttaa rautatietunnelia Helsingin ja Tallinnan välille.

www.finestbayarea.online

 

Tunnelinporauksen teknologiaa käsiteltiin seminaarissa

Kuvassa: Markku Oksanen, Timo Saanio ja Peter Vesterbacka

Kuva: Pöyry