Tampereen Rantaväylän tunneli on Suomen pisin maantietunneli. Se on palkittu paitsi vuoden 2016 RIL-palkinnolla myös maailman parhaana megaluokan projektina. Vaativan rakennushankkeen onnistuminen perustui eri osapuolten saumattomalle yhteistyölle ja kyvylle ratkaista vauhdissa vastaantulevia ongelmia. Rantatunneli saatiin valmiiksi kustannustehokkaasti ja aikataulusta edellä – laadusta tinkimättä.
Tampereen rantaväylälle vuonna 2017 valmistunut, A-Insinöörien suunnittelema Rantatunneli on osoitus allianssimallin voimasta synnyttää onnistumisia ja innovaatioita infrarakentamisessa ja rakentamisen alalla yleensä.
Rantatunneli saanut tunnustusta mm. maailman parhaana suurhankkeena. Lue lisää: Tampereen rantatunneli palkittiin maailman parhaana megaluokan projektina.
A-Insinöörien vastuulla oli Rantatunneli koko suunnittelu alihankintoineen. Rakennushanke oli teknisesti erityisen vaativa, sillä kohde sijaitsee aivan kaupungin ytimessä, ja yli kahden kilometrin mittainen tunneli on suhteellisen pitkä maantietunneliksi.
"Iso konkreettinen onnistumisen merkki on aikatavoitteen alittaminen laatutavoitteista tinkimättä."
Mauri Mäkiaho,
projektipäällikkö
Liikennevirasto
Onnistuminen vaati tekijöiltään lukemattomien rakentamiseen liittyvien yksityiskohtien yhteensovittamista sekä monialaista riskien ennakointia ja hallintaa ensimmäisestä suunnittelutyöpajasta alkaen.
– Tärkeää oli, että aikataulun tai budjetin hallinnassa ei tingitty työn laadusta tai turvallisuudesta. Sen sijaan keskityimme tehokkuuden lisäämiseen, allianssin projektipäällikkö Mauri Mäkiaho Väylävirastosta tarkentaa hankkeen lähtökohtia.
– Jotta rakentamisvaihe saatiin mahdollisimman sujuvaksi, maan alle luotiin aina tarvittaessa tekijöille ja laitteille enemmän tilaa kuin mitä pelkät tekniset ratkaisut vaativat. Tällaisilla ratkaisuilla sujuvoitettiin työmaan logistiikkaa ja tehostettiin toteutusta.
Uusi teknisiä ratkaisuja lämmitykseen, ilmanvaihtoon ja turvallisuuteen
Turvallisen ja toimivan tunneliratkaisun rakentamisen ohella Rantatunneli-hankkeen tavoitteena on ollut kehittää alaa ja yhteistyötä sekä ideoida ja innovoida uutta.
– Rakennusvaiheessa A-Insinöörit muiden allianssiosapuolten kanssa myötävaikutti merkittävästi uusien innovaatioiden syntyyn. Silloin luotiin koko joukko uusia teknisiä ratkaisuja liittyen muun muassa tunnelin lämmitykseen, ilmanvaihtoon ja turvallisuuteen, Mäkiaho kertoo.
Tunnelin käyttäjien suuntaan näkyvimpiä ovat kierteiset törmäyspuskurit tunnelin seinämillä sekä paloturvallisuutta lisäävät ratkaisut.
– Palojen estämiseksi toteutettiin tavanomaista useampia teknisiä ratkaisuja. Lisäksi keksittiin uusia keinoja mahdollisten tulipalojen aiheuttamien vaurioiden vähentämiseksi, Mäkiaho kertoo.
Sujuva projektinhallinta mahdollisti aikataulujen alituksen
Rakennushankkeen konkreettisena onnistumisen merkkinä oli aikatavoitteen alittaminen laatutavoitteista tinkimättä. Aikatauluihin vaikutti merkittävästi juoheva viranomaisyhteistyö, joka näkyi rakennushankkeen arjessa joka päivä.
Tavoitteiden saavuttamisesta kertoo myös se, että Väyläviraston tiesuunnitelma voitiin toteuttaa sellaisenaan. Mitään ei tarvinnut karsia suunnitelmasta – päin vastoin. Matkan varrella tehdyillä muutoksilla vietiin lopputulosta taloudellisesti ja laadullisesti parempaan suuntaan.
Suunnannäyttäjän opit käyttöön tulevaisuuden rakennushankkeissa
Rantatunnelin esimerkistä rohkaistuneena moni yksityinen ja julkinen rakennuttaja on ottanut käyttöön allianssin rakennusprojektien yhteistoimintamallina. Lue lisää: Kymmenen kysymystä ja vastausta allianssimallista.