Jyväskylän keskusta uudistuu merkittävästi tulevina vuosina, kun ratapihan ja Rantaväylän päälle suunnitellut Siltakorttelit yhdistävät ydinkeskustan ja Lutakon ainutlaatuisella kansirakenteella. A-Insinöörit on toiminut nyt valmistuneen konseptisuunnitelman teknisenä sekä liikenneratkaisujen konsulttina.
Jyväskylän kaupunki suunnittelee ratapihan ja Rantaväylän yli rakennettavaa uutta korttelia, joka yhdistää keskustan Lutakonaukioon, Paviljonkiin ja Jyväsjärven satamaan. Kansirakenteen päälle rakennettavaksi suunnittelut Siltakorttelit tuovat uutta kaupunkitilaa asumiseen, työskentelyyn ja ajanviettoon.
– Siltakorttelit vahvistavat Jyväskylän ydinkeskustan vetovoimaa. Ratapihan ja Rantaväylän ylitse rakentuvat korttelit mahdollistavat uudet toimitila- sekä asuinrakennushankkeet ja toimivat tunnistettavana maamerkkinä ja sisääntulona kaupunkiimme, Jyväskylän kaupunkirakenteen toimialajohtaja Hannu Kantonen sanoo.
Siltakorttelit ovat osa Jyväskylän kaupungin Täyden kympin keskusta -visiota, joka rakentuu kymmenen toisiaan tukevan suurhankkeen varaan. Kuva: Arkkitehtitoimisto OOPEAA
Lokakuussa valmistuneessa Siltakortteleiden konseptisuunnitelmassa on tutkittu korttelin sovittamista osaksi nykyistä kaupunkirakennetta, korttelin toiminnallisuuksia sekä teknistä toteutusta. A-Insinöörit on vastannut teknisen totutettavuuden selvittämisestä sekä liikennetarkasteluista arkkitehtisuunnittelija OOPEAA:n suunnitelmien pohjalta.
– Kansirakenne on hyvin sovitettavissa kaupunkirakenteeseen ja valtakunnallisiin pääväyliin. Se kytkee Lutakon alueen ainutlaatuisella tavalla ydinkeskustaan etenkin jalankulkijoiden kannalta, liikennesuunnittelun suunnittelupäällikkö Piritta Laitakari A-Insinööreistä toteaa.
Keskeisenä tavoitteena on parantaa Jyväskylän keskustan ja Lutakon välistä yhteyttä, ja luoda yhteys uudelta torilta Lutakon aukiolle. Rakennusten sijoittelu mahdollistaa kortteleiden läpi soljuvan kaupunkitilan ja uuden reitin, Siltapuiston, jolta avautuvat näkymät Lutakon päässä kohti Jyväsjärveä sekä keskustan päässä kohti Lyseota ja Harjua.
Kansirakenteelle tunnistettu suunnitelmaratkaisut
Jyväskylän ratapihan sekä Rantaväylänä tunnetun valtatien päälle rakentamiseen on löydetty myös tekniset toimivat suunnitelmaratkaisut.
Kansirakenteen päälle rakennettavaksi suunnittelut Siltakorttelit tuovat uutta kaupunkitilaa asumiseen, työskentelyyn ja ajanviettoon. Kuva: Arkkitehtitoimisto OOPEAA
– Kansirakenteen rakenneteknisessä suunnittelussa on lukuisia sellaisia tekijöitä, joita ei tavanomaisessa rakennusten tai siltojen suunnittelussa tarvitse miettiä. Kun suunnitellaan rakennuskantaa rautatien ja valtatien päälle, rakenteet mitoitetaan hyvin järeiksi, eikä kaikkia tyypillisiä rakentamismenetelmiä voida käyttää. Tavanomaisista ratkaisuista poikkeaminen tekee työstä hyvin mielenkiintoisen, silta- ja taitorakenteiden yksikönjohtaja Harri Kallio A-Insinööreistä.
Jyväskylässä on suunniteltu kaupungin keskustassa olevan ratapihan ylittävää kantta useita vuosia. Siltakorttelit ovat osa kaupungin Täyden kympin keskusta -visiota, joka rakentuu kymmenen toisiaan tukevan suurhankkeen varaan.
Siltakortteleiden valmistunut konseptisuunnitelma toimii pohjana hankkeen jatkokehittämiselle, joka etenee vuosina 2026 ja 2027. Tavoiteaikatauluna rakentamiselle on 2030-luvun alku.
Lisätietoja:
Harri Kallio, yksikönjohtaja, A-Insinöörit
puh. 040 778 0957
harri.kallio@ains.fi
Hannu Kantonen, toimialajohtaja, Jyväskylän kaupunki, Kaupunkirakennepalvelut
puh. 050 304 5951
hannu.kantonen@jyvaskyla.fi