Makasiinirannan kilpailuehdotus Ahdissa on paljon suojaisia aukioita
Uutiset

Helsingin Makasiinirannan suunnittelukilpailu ratkesi – Ahti-finalisti 3. sijalle 

Elävä Eteläsatama -työryhmän monimuotoinen, ilmastoviisas Ahti oli yksi Helsingin Makasiinirantaa kehittävän kilpailun neljästä finalistista. Työryhmässä ovat olleet mukana Ålandsbankenin kanssa Arkkitehdit Tommila ja Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen, VSU ja A-Insinöörit. Kilpailun voittajaksi valittiin kilpailuehdotus Saaret.

Helsingin Eteläsataman Makasiinirannan laatu- ja konseptikilpailun voittaja, Konsortium Gran -ryhmän Saaret, valittiin neljän finalistin joukosta palkitsemistilaisuudessa 24.11.2022. Elävä Eteläsatama -työryhmän ehdotus Ahti sijoittui kilpailussa kolmannelle sijalle.

– On ollut valtavan hienoa olla kilpailun loppusuoralla kehittämässä Suomen kauneinta ja parasta rakennuspaikkaa. Mukana on ollut maailman parhaimpia toimistoja, ja kaikissa suunnitelmissa on osoitettu parasta osaamista. Helsinki, helsinkiläiset ja suomalaiset ansaitsevat elävän Eteläsataman, joka kuuluu ihmisille, arkkitehdit Hilla Rudanko ja Miia-Liina Tommila kiittävät.

Ålandsbankenin kokoaman Elävä Eteläsatama -ryhmän arkkitehtisuunnittelijoita ovat Arkkitehdit Tommila ja Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen, maisemasuunnittelusta vastaa VSU maisema-arkkitehdit. A-Insinöörit on toiminut projektijohtajana ja kestävän kehityksen sekä teknisten ratkaisujen asiantuntijana.

Makasiiniranta_Ahti_3_EläväEteläsatama

Ahti-suunnitelmassa moni eritasoinen idea sovitettiin onnistuneesti yhteen, Elävä Eteläsatama -työryhmä toteaa. Historiallinen ympäristö, Laivasillankatu ja rantaviiva liittyvät yhteen yhdeksi ilmastoviisaaksi kokonaisuudeksi.

Finalistivalinnan yhteydessä Ahti sai tuomaristolta kiitosta erityisesti kävely- ja ulkotiloistaan, toimintojen monipuolisuudesta sekä kokonaisvaltaisesti hiilineutraaliutta toteuttavista ratkaisuista. Tuomariston mukaan Ahdissa yhdistyi ammattitaidolla arkkitehtoniset ja kaupunkisuunnittelulliset tavoitteet sekä käytännön toimivuus ja toteutettavuus.

Työryhmien taso kilpailussa on ollut kansainvälisestikin arvioituna kova.

– Oikea voittaja löytyy aina vertailun kautta ja vuoropuhelussa kaikkien töiden kesken. Olemme kaikki hyvin ylpeitä siitä, että olemme tällä tavoin saaneet olla osa Eteläsataman rakentumisen historiaa ja tarinaa. Lämpimät onnittelumme voittajaryhmälle, Tommila sanoo.

Hiilineutraalin Helsingin 2035 toteutumista edistävät ratkaisut olivat yksi kilpailun arviointikriteereistä. Ahti-kilpailuehdotuksessa yhdistyi kokonaisvaltaisesti kiertotalous, hiilijalanjäljeltään tehokkaat materiaali- ja runkoratkaisut sekä fossiilittomat maalämpö-, kylmä-lämpö- ja aurinkoenergian muodot.

Konseptissa huomioitiin myös hiilidioksidin sidonta ja uudelleenkäyttö sekä alueen biodiversiteetin lisääminen alueen kehittämisen myötä.

Lisätietoja:
Miia-Liina Tommila, arkkitehti SAFA
puh. 050 323 7534, miia-liina.tommila@arktom.fi

Antti Tuomela, hankekehitys, yksikönjohtaja, A-Insinöörit
Puh. 040 719 4007, antti.tuomela@ains.fi

Pasi Huhtakangas, sijoitusjohtaja, Ålandsbanken
puh. 040 565 3907, pasi.huhtakangas@alandsbanken.fi

 

"Olemme kaikki hyvin ylpeitä, että olemme saaneet olla osa Eteläsataman rakentumisen historiaa ja tarinaa."

Miia-Liina Tommila
arkkitehti SAFA
Arkkitehdit Tommila

 

TILAA UUTISKIRJE