Kiinteistö- ja rakentamisalan toimijoille suunnattu Tekoälyn eettinen pelikirja on ensimmäisiä toimialakohtaisia oppaita tekoälyn vastuulliseen käyttöön ja kestävään liiketoiminnan kehittämiseen.
Kiinteistö- ja rakentamisalalle suunnattu Tekoälyn eettinen pelikirja jakaa tietoa tekoälystä ja opastaa tekoälyn kestävään hyödyntämiseen. A-Insinöörien ja Rakennustietosäätiön 24.1.2025 julkaiseman pelikirjan ensimmäinen versio keskittyy hyviin tekoälykäytäntöihin rakentamisen hankkeiden johtamisessa, suunnittelussa ja konsultoinnissa. Pelikirja löytyy verkko-osoitteesta rts.fi/tekoalyn-pelikirja
– Tekoäly on globaali teknologiailmiö, mutta sen vastuullinen hyödyntäminen KIRA-alan toimintaympäristössä tarvitsee toimialakohtaiset hyvät toimintatavat. Pelikirja auttaa kaikissa rooleissa, olitpa sitten tekoälyn tuottaman tiedon käyttäjä, datan tarjoaja, asiantuntija tai liiketoimintajohtaja, tutkimusjohtaja Tommi Arola Rakennustietosäätiöstä tiivistää.
– Juuri nyt on paljon intoa keksiä tekoälyn avulla kaikenlaista uutta, mutta on tärkeä löytää tasapaino nopean kehityksen ja turvallisen etenemisen välillä. Tähän järkevään kiiruhtamiseen olemme pyrkineet tuomaan tietoa ja opastusta, innovaatiojohtaja Pieti Marjavaara A-Insinööreistä toteaa.
Pelikirja keskittyykin paljolti tekoälyn hyödyntämisen perustaan: mm. tiedon käyttöä koskeviin hyviin sopimuskäytäntöihin sekä tekoälyn tuottaman tiedon luotettavuuden arviointiin.
"Tekoälyn pelikirja auttaa löytämään tasapainon nopean kehityksen ja turvallisen etenemisen välillä."
Aloita sopimalla projektitietojen käytöstä
Jokaisen toimijan on tärkeä huomata ainakin omaan tietopääomaan liittyvät oikeutensa ja läpinäkyvyys tekoälyn käytössä, pelikirjan laatijat muistuttavat.
– Hankkeissa pitäisi jo alkuvaiheessa yhdessä sopia, saako projektipankin sisältöjä käyttää tekoälytyökaluilla tai voiko jotakin dataa hyödyntää omien AI-mallien kouluttamiseen. Nämä ovat ihan eri tason kysymyksiä, jotka jo askarruttavat ihmisiä projekteissa, Marjavaara toteaa.
– Sopimalla tiedon käytöstä tehdään tiettäväksi, miten tekoälyn kanssa toimitaan: mitä tietoa saa käyttää, miten ja millä ehdoilla. Toinen keskeinen kysymys on tekoälyn tuottaman tiedon vinoumat ja mahdollisuus lähdeaineiston arviointiin. Mitä kriittisemmästä hankkeesta on kyse, sitä tärkeämpää on tietää, mistä tekoälyn tieto on lähtöisin, Arola jatkaa.
Tilannekatsauksesta hyvien kehitysaihioiden tunnistamiseen
Laaja digitaalinen tietopaketti kertoo ajantasaisen tilannekatsauksen tekoälystä ja sen käytöstä rakennusalalla, ja neuvoo niin liiketoimintajohtajia, asiantuntijoita kuin teknologioiden kehittäjiä.
– Kiinteistö- ja rakennusala on täynnä herkullisia käyttökohteita tekoälylle, mutta alan organisaatiot eivät ole laajasti vielä ryhtyneet tekoälystrategioiden laatimiseen. Pelikirjan yhteiset käytännöt tukevat myös tätä tarvetta, Arola kuvaa.
PELIKIRJAN VIIDESSÄ SISÄLTÖOSASSA OPASTETAAN:
Tekoälyn pelikirja on tiettävästi ensimmäinen toimialakohtainen, hyviin toimintatapoihin tekoälyn käytössä johdattava ja vastuullista uutta liiketoimintaa edistävä julkaisu Suomessa. Koko kiinteistö- ja rakentamistoimialalle tarkoitettu pelikirja täydentyy kevään mittaan urakoinnin, tuoteteollisuuden ja kiinteistön omistamisen näkökulmilla.
Ammattilaisten lisäksi pelikirja on suunnattu myös rakennus- ja suunnittelualojen opiskelijoille. Yhteistyö oppilaitosten kanssa tulee olemaan pelikirjan laatijoiden kevään ohjelmassa.
– Nämä ovat asioita, joita alalle tulevien talenttien täytyy osata. Tekoälyhommia saa tehdä raksallakin, eikä tarvitse lähteä influensseriksi, Pieti Marjavaara sanoo.
Pelikirjaa rahoittavat suunnittelu- ja konsultointiyritysten toimialajärjestö SKOL ry, Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton TT-säätiö, RIL-säätiö sekä tekijät, Rakennustietosäätiö ja A-Insinöörit.
Lisätietoja:
Tommi Arola, tutkimusjohtaja, Rakennustietosäätiö
puh. 040 829 9789
tommi.arola@rts.fi
Pieti Marjavaara, innovaatiojohtaja, A-Insinöörit
puh. 044 421 1239
pieti.marjavaara@ains.fi