Siirry suoraan sisältöön
Uutiset

Huikun sillan teräsrunko valmis – Hailuodon kiinteä yhteys hahmottui maisemaan

Huikun silta hahmottui maisemaan
Hailuodon kiinteä yhteys sai konkreettisen muotonsa Oulunsalosta Hailuotoon asti, kun Huikun sillan teräsrakenteen työntöasennus valmistui marraskuun alussa. Työntöasennus on yksi hankkeen merkittävimmistä välietapeista ja valmistui aikataulusta edellä. A-Insinöörit toimii yhteyden ja Huikun sillan suunnittelijana.
 
Kiinteän maayhteyden rakennustyöt Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välillä ovat edenneet tiiviissä tahdissa yli puoliväliin ja pisteeseen, missä uudenlainen maisema hahmottuu selvästi. Uusi yhteys avautuu liikenteelle vajaan vuoden kuluttua syksyllä 2026. 
 
Noin 8,4 kilometriä pitkä maantieyhteys sisältää pengertieosuuden, nyt asennetun Huikun sillan lisäksi myös jo valmistuneen Riutun sillan. Molemmat sillat ovat yli 700 metriä pitkiä. 
 
Keväällä 2025 aloitettu Huikun sillan työntöasennus on ollut pitkä ja monivaiheinen tehtävä. Yhteensä 25 teräslohkoa on muotitettu, asemoitu, hitsattu, maalattu ja siirretty sillan välitukien päälle ennen asennusta. Työntöjä tehtiin kahdeksan, ja viimeisen työntövaiheen myötä ensimmäisenä asennettu lohko saavutti Hailuodon puoleisen maatuen.
 
– Työntöasennustekniikka on vaativa ja monivaiheinen prosessi, joka edellyttää millintarkkaa suunnittelua ja hyvää yhteistyötä suunnittelijan, valmistajien ja rakentajien ja asentajien välillä. Huikun sillan pääsuunnittelija, yksikönjohtaja Tuomo Järvenpää A-Insinööreistä kertoo. 
 
– Tämä vaihe tekee näkyväksi sen insinööritaidon ja pitkäjänteisen työn, jota kiinteän yhteyden toteuttaminen vaatii. Valmiin Huikun sillan teräsrunko linjakas muoto piirtyy kauniisti ilta-auringon valoon, juuri kuten suunnitelmissa on tavoiteltu.

Faktoja Huikun sillasta 

  1. Tyyppi: teräsbetonikantinen jatkuva liittopalkkisilta

  2. Kokonaispituus: 767 m

  3. Alikulkukorkeus: 18 m

 
Hailuodon puoleisen Huikun sillan vapaa alikulkukorkeus on yli 18 metriä, mikä tekee siitä poikkeuksellisen ison vesistösillan. Sillan tuet on suunniteltu kalteviksi ja vinoiksi, toimimaan jäänsärkijän tavoin. Ne murskaavat iskeytyvää jäätä niin, että sillan rakenteet pysyvät ehjinä muuttuvissakin pohjoisen sääolosuhteissa.
 
– Huikun sillasta tulee osa monien ihmisten arkea ja maisemaa sadoiksi vuosiksi eteenpäin. On etuoikeus olla mukana luomassa jotakin, joka yhdistää, helpottaa liikkumista ja jää osaksi suomalaista rannikkoympäristöä, Järvenpää toteaa.

Hailuodon kiinteän yhteyden rakentaminen etenee kohti viimeistelyä

Seuraavaksi Huikun silta lasketaan asennuksen tukirakenteilta lopullisille laakereilleen ja kiinnitetään niihin. Talven aikana sillan kansi varustellaan ja raudoitetaan keväällä tehtävää betonivalua varten. 
 
Kesällä puretaan muotti, asennetaan kaiteet ja liikuntasaumalaiteet, tehdään viimeistelymaalaukset, vesieristykset ja päällystykset sekä rakennetaan sillan sisään huoltokäytävä. Työsilta puretaan viimeisenä.
 
Hailuodon kiinteä yhteys toteutetaan allianssimallilla, jossa osapuolina ovat Väylävirasto, GRK Suomi rakentajana sekä suunnittelijoina A-Insinöörit ja AFRY. Kiinteä yhteys korvaa nykyisen lauttaliikenteen, joka on palvellut saarta vuodesta 1968. 
 
Uusi 8,4 kilometrin pituinen maantieyhteys nopeuttaa ja helpottaa henkilö- ja tavaraliikennettä Hailuotoon, parantaa valtakunnallista ja seudullista saavutettavuutta sekä laajentaa Hailuodon työssäkäyntialuetta. 
 
Yhteys tukee elinkeinotoimintaa, matkailua ja logistiikkaa sekä lisää liikenteen sujuvuutta ympäri vuoden – ja on myös hieno insinöörisuunnittelun ja rakentamisen taidonnäyte pohjoisissa olosuhteissa.
 
Lisätietoja:
Tuomo Järvenpää, yksikönjohtaja, A-Insinöörit
puh. 050 338 6540
tuomo.jarvenpaa@ains.fi 
 
Kuva: Väylävirasto