Diplomi-insinööri Olli Aspin väitöstutkimus Tampereen yliopistossa osoittaa, että jännitetyt betonisillat kestävät vaurioita ja kuormitusta aiempia arvioita paremmin. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta tietoa, jonka avulla voidaan ylläpitää infrastruktuuria turvallisesti ja kestävästi sekä kohdentaa korjaus- ja ylläpitoresurssit tehokkaammin.
Liikenteen kasvu, vanheneva infrastruktuuri ja raskaammat ajoneuvot kuormittavat siltoja. Erityisesti suurissa jälkijännitetyissä betonisilloissa käytetyt jänneteräkset voivat vaurioitua korroosion vuoksi, mikä heikentää rakenteiden kestävyyttä. Siltojen korvaaminen uusilla on kallista ja vaikeaa, joten niiden turvallinen hyödyntäminen käyttöiän loppuun on keskeinen tavoite niin liikenteen sujuvuuden, materiaalitehokkuuden kuin korjausresurssien kohdentamisen näkökulmasta.
A-Insinööreissä suunnittelujohtajana työskentelevän Aspin tutkimus osoittaa, että Suomessa käytetty tyypillinen rakenne on vaurionsietokykyinen: vauriot jäävät paikallisiksi ja havaittaviksi, ja äkillinen sortuma on epätodennäköinen. Tämä tieto auttaa kohdentamaan korjaustoimet oikein ja pidentämään siltojen käyttöikää.
– Tieto rakenteiden todellisesta kuormituskestävyydestä auttaa optimoimaan kantavuuslaskentaa ja pidentämään siltojen käyttöikää. Tämä on tärkeää sekä taloudellisesti että ympäristön kannalta, sanoo suunnittelujohtaja Olli Asp A-Insinööreiltä.
Olli Aspin väitöstutkimus yhdisti kokeellisia ja laskennallisia menetelmiä. Tampereen yliopiston Hervannan kampuksen koekuormituslaboratoriossa testattiin noin 20 metriä pitkiä siltakoekappaleita, joista saadut tulokset olivat lupaavia. Asp kehitti myös laskentamenetelmiä, joilla voidaan arvioida kantavuutta punosvauriotilanteessa ja parantaa kantavuuslaskennan luotettavuutta.
– Kokeiden tulokset olivat lupaavia. Rakenne osoittautui vaurionsietokykyiseksi ja sitkeäksi, ja lähestyvä murto oli selvästi havaittavissa. Kokeiden avulla saatiin uusia suuntaviivoja rakenteiden laskennalliseen mallintamiseen ja sitä kautta kantavuuslaskentamenetelmien kehittämiseen, Olli Asp kertoo.
Asp työskentelee A-Insinööreillä suunnittelujohtajana geo- ja kalliotekniikan parissa. Hän johtaa tiimiä, joka vastaa vaativien infrarakenteiden suunnittelusta silta-, taitorakenne-, tie- ja väylähankkeissa.
Olli Aspin rakennustekniikan alaan kuuluva väitöskirja ”On Robustness of Post-tensioned Concrete Bridges in Case of Tendon Failure” tarkastettiin Tampereen yliopiston Rakennetun ympäristön tiedekunnassa perjantaina 28.11.2025.
Lisätietoja:
Olli Asp, suunnittelujohtaja, A-Insinöörit
puh. 040 171 6008
olli.asp@ains.fi
puh. 040 171 6008
olli.asp@ains.fi