Siirry suoraan sisältöön

Nummen alikulkusilta ja Raunistulan kevyenliikenteen silta, Turku

Aurajoen ylittävä uusi kaksiraiteinen ratasilta, Nummen alikulkusilta sekä Raunistulan kevyen liikenteen uusi silta avataan liikenteelle Turussa.

Nummen alikulkusilta ja Raunistulan kevyenliikenteen silta, Turku

Ulkonäöltään siro ratasilta kannattelee raskasta raideliikennettä ja mahdollistaa junaliikenteen kasvattamisen Helsingin ja Turun välillä. A-Insinöörit vastasi siltojen rakentamissuunnittelusta. Aurajoen uusi ratasilta ja Nummen alikulkusilta ovat tärkeä osa Kupittaa–Turku-kaksoisratahanketta. A-Insinöörit vastasi Väyläviraston hankkeessa siltojen rakentamissuunnittelusta toteuttajan eli GRK:n kumppanina. Kaksoisraide ja uusi ratasilta parantavat junaliikenteen toimintavarmuutta Helsingin ja Turun välillä, sillä niiden myötä Turun päärautatieasema ei ole enää yhden raiteen varassa. Hanke mahdollistaa myös koko Rantaradan liikennöinnin kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen, kun Kupittaa–Turku-rataosuuden kapasiteetti kasvaa. Aurajoen ratasillan kokonaispituus on 170 metriä, ja se on tyypiltään jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Alkuperäinen Aurajoen rautatiesilta otettiin käyttöön Turun Raunistulassa jo vuonna 1899, ja rakennettiin uudelleen vuonna 1954. Uuden sillan alta puretun vanhan ratasillan käyttökelpoisia kiskoja, ratapölkkyjä sekä graniittikiviverhoiluja hyödynnetään eri puolilla rataverkkoa. Ratasillan jatkoksi valmistui satametrinen Nummen alikulkusilta. Betonisen laattasillan alta kulkee autoliikenne Aurajoen varrella molempiin suuntiin. 600 autokuormallista betonia ja lähes 800 tonnia terästä kannattelee raskaita junia Aurajoen ratasillan rakentaminen oli suuri urakka, johon kului noin 5400 kuutiometriä eli 600 betoniautollista betonia ja lähes 800 tonnia terästä – eli lähes neljänsadan henkilöauton painon verran. Sillat toteutettiin ST-urakkana (suunnittele ja toteuta), joka sisälsi rakennustöiden lisäksi rakennussuunnittelun. Kevyen liikenteen silta rakennettiin erillisenä uuden ratasillan läheisyyteen. Raunistulan 139 metriä pitkään ja kuusi metriä leveään kevyen liikenteen siltaan tulee valaistut erikoiskaiteet, jotka ovat A-Insinöörien valaistusuunnittelijoiden käsialaa.

Asiakas
Väylävirasto

Sijainti
Turku

Valmistumisvuosi
2024

Palvelut
Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
Valaistussuunnittelu

Muita referenssejämme

  • Raideliikenne-juna-hubspot

    Espoon kaupunkirata, Espoo

    Espoon kaupunkiradan osuuden Tuomarila–Kauklahti rakentamissuunnittelu.

  • KYS Uusi Sydän, sairaalan uudistushanke, Kuopio

    Kuopion yliopistollisen sairaalan KYS Uusi sydän -uudistushanke kattaa Puijon sairaalan vuodeosastotornin peruskorjauksen sekä uuden kymmenkerroksisen tornisairaalan rakentamisen vuosina 2018-2027.

  • Hailuodon kiinteä yhteys, Oulu

    Uusi 8,4 kilometriä pitkä kiinteä yhteys yhdistää Oulun ja Perämeren suurimman saaren, Hailuodon, pengertiellä ja kahdella sillalla.

  • Kutilan_kanava_ja_silta_2_WEB

    Kutilan kanava, Taipalsaari

    Kutilan kanava yhdistää Suur-Saimaan ja Pien-Saimaan sekä lyhentää veneilyreittiä Lappeenrannasta Suur-Saimaalle.