-
Palvelut
- Hankekehitys ja kaupunkikehitys
-
Projektinjohto ja rakennuttaminen
- Hankesuunnittelu
- Hankintakonsultointi
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kosteudenhallinta
- Käyttöönottopalvelut
- Projektinjohtopalvelut
- Rakentamisen riskienhallinta
- Rakentamisen valvonta
- Talotekniikan asiantuntijapalvelut
- Turvallissuuskoordinointi
- Toteutusmuotokonsultointi
- Vuokralaiskoordinointi
- Prodect.com
- Arkkitehtisuunnittelu
-
Rakennesuunnittelu
- Rakennesuunnittelu
- Puurakennesuunnittelu
- Asuin- ja hybridirakennusten rakennesuunnittelu
- Hotellien ja majoitustilojen rakennesuunnittelu
- Koulujen, oppilaitosten ja päiväkotien rakennesuunnittelu
- Kulttuuritilojen rakennesuunnittelu
- Liike- ja toimitilojen rakennesuunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Pysäköintitilojen ja terminaalien rakennesuunnittelu
- Sairaaloiden ja terveydenhuollon tilojen rakennesuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Urheilu- ja vapaa-ajan tilojen rakennesuunnittelu
-
Teollisuuden suunnittelu
- Energiahuolto
- Energiakatselmukset
- Energia- ja LVIS-mittaukset
- Hankkeen johtaminen ja rakennuttaminen
- Kylmätekninen suunnittelu
- Palotekninen suunnittelu
- Prosessisuunnittelu
- Puhdastilasuunnittelu
- Päästömittaukset
- Sähkösuunnittelu
- Tekninen laskenta (FEM ja CFD)
- Teollisuuden LVI-suunnittelu
- Teollisuuden tekninen turvallisuus
- Teollisuusautomaatio
- Teollisuushankkeiden rakennesuunnittelu
- Tutkimus- ja tuotekehityspalvelut
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Korjaussuunnittelu
-
Infrasuunnittelu
- Infran ylläpitopalvelut
- Katusuunnittelu
- Liikennesuunnittelu
- Maankäytön suunnittelu
- Maisemasuunnittelu
- Muut infraympäristön rakenteet
- Ratasuunnittelu
- Satamien, vesirakenteiden ja tuulivoimapuistojen suunnittelu
- Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu
- Tiesuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Ympäristövaikutusten arviointi
- Pohjarakentamisen suunnittelu
-
Kalliosuunnittelu ja maanalaiset tilat
- Kalliorakennussuunnittelu
- Kalliorakenteiden korjaussuunnittelu
- Kalliorakenteiden tarkastukset ja kuntoarviot
- Maanalaisten tilojen hankekehitys
- Maanalaisten tilojen korjaussuunnittelu ja käyttötarkoituksen muutokset
- Maanalaisten tilojen rakennesuunnittelu
- Maanalaisten tilojen pää- ja arkkitehtisuunnittelu
- Talotekninen suunnittelu
- Energiasuunnittelu
- Akustiikka ja melu
- Laskenta- ja elinkaaripalvelut
-
Vähähiilinen rakentaminen ja kiertotalous
- Energiakonsultointi
- EPD-ympäristöseloste
- Hiilijalanjälkikonsultointi
- Hiilijalanjälkilaskenta
- Hiilineutraali aluerakentaminen
- Kiertotalouskonsultointi
- Purkujätteen hyväksyntä ja kelpoisuus
- Purkukartoitus
- Rakennusmateriaalien hiilijalanjäljen optimointi
- Uusiomaarakentaminen
- Vähähiilinen rakennuttaminen
- Ympäristöpalvelut
- Tutkimukset ja mittaukset
- Muut asiantuntijapalvelut
- Referenssit
- Asiantuntija-artikkelit
- Uutiset
- Yritys
- Yhteystiedot
- Pyydä tarjous
- Koti
- Referenssit
- Kutilan kanava, Taipalsaari

Kutilan kanava, Taipalsaari
Kutilan kanava yhdistää Suur-Saimaan ja Pien-Saimaan sekä lyhentää veneilyreittiä Lappeenrannasta Suur-Saimaalle. Vesistön kunnon parantamiseen tarkoitetun kanavan yli rakennetaan reilu satametrinen silta, joka nousee 18 metrin korkeuteen vedenpinnasta. A-Insinöörit suunnittelee kanavan ja sen ylittävän sillan.
Kutilan kanava avaa uuden väylän Suur-Saimaan Kiviselältä noin 500 metriä leveän Kutilan kannaksen ja Umianlammen kautta Pien-Saimaalle. Kanavan yhteyteen rakennettavien pumppaamoiden avulla parannetaan vedenkiertoa.
Kanava rakennetaan vedenalaisena kaivuna, sillä Kutilan kannas on pohjavesialuetta.
Pumppaamot tulevat Kutilan kanavan yhteyteen ja Kopinsalmeen kohdille. A-Insinöörit suunnittelee kanavan portti-, sulku- ja pumppaamorakenteita yhdessä asiantuntijaverkoston kanssa, johon kuuluvat AFRY, WSP, Geobotnia, Civil Tech sekä Pontek.
Hankkeeseen sisältyy noin myös reilun kymmenen kilometrin mittainen veneväylä sekä kanavan yli kulkeva Mantereentien silta, joka on 135 metriä pitkä jännitetty betonipalkkisilta. Sillalle tulee ajoradan lisäksi kevyen liikenteen väylä, ja se nousee korkeine maapenkereineen maastosta näkyväksi maamerkiksi.
Sillassa on poikkeuksellista sen merkittävä 18 metrin alikulkukorkeus. Korkeutta tarvitaan, jotta purjeveneetkin pääsevät kulkemaan suoraan Lappeenrannasta ja Taipalsaarelta Suur-Saimaalle.
Tavoitteena on, että kanavan, pumppaamojen ja sillan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2025. Pumppaamot on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2026 aikana. Veneliikenteelle kanava avattaisiin vuonna 2027.