Skip to content

Non-Schengen area, Helsinki Airport

The non-Schengen section of the Helsinki airport represented a particularly challenging design and construction site.

Non-Schengen area, Helsinki Airport

The building’s lowest two floors house luggage-handling facilities, while the top floor holds the passenger spaces. The bottom floor, which is subject to underground pressure, has post-tensioned rigid frame structures. The intermediate floor is made from elements. The frame of the passenger floor uses column-braced round composite pillars with triangular trusses installed on top. In addition, a 350-metre-long luggage tunnel and numerous other connecting structures were designed. The project was granted an honourable mention in the Tekla BIM Awards in 2009 and the RIL award in the same year.

Customer
Finavia Oyj

Location
Vantaa

Size
43 900 brm²

Completion
2010

Services
Structural engineering

  • Vuokatin rinnealueen kehittämishankkeella tavoitellaan asemaa yhtenä Suomen johtavista matkailukeskuksista. AINS Hankekehitys vastasi hankkeen suunnittelun johtamisesta Onesite-kaupunkimallin avulla

    Vuokatin rinnealueen kehittämishanke, Sotkamo

    Vuokatti 2040- kehittämishankkeen tarkoituksena on luoda Vuokatin rinnealueille visio ja aluesuunnitelma, joka monipuolistaa alueen matkailupalveluja ja vahvistaa asemaa yhtenä Suomen johtavista matkailukeskuksista.

  • OYS 2030 - Tulevaisuuden sairaala, Oulu

    Oulun yliopistollisen sairaalan uudistamisohjelmassa OYS2030:ssa sairaalan toiminta ja tilat uudistetaan vastaamaan tulevaisuuden erikoissairaanhoidon haasteisiin.

  • Laakson yhteissairaala, Helsinki

    Laakson yhteissairaala, Helsinki

    Laakson yhteissairaala on Helsingin kaupungin ja HUS:n allianssimallilla toteuttama yhteishanke, joka valmistuessaan on yksi Suomen suurimmista sairaaloista.

  • Keilaniemi-aukionäkymä_web

    Keilaniemi Tower, Espoo

    Espoon Keilaniemeen nousee korkea hybriditalo, jossa on 34 maanpäällistä kerrosta ja neljä maanalaista kellarikerrosta.