Espooseen rakennettu Matinkartanonsilta on saanut kiitosta komeasta ulkonäöstään. Sillan rakentamisessa yhdistyivät taidokas rakennesuunnittelu, arkkitehtoninen näkemys ja onnistuneet valaistusratkaisut. Onnistuminen vaatikin hankkeen eri suunnitteluosapuolten sekä tilaajan toimivaa yhteistyötä.

Hankkeessa A-Insinöörit toimi projektinvetäjänä sekä silta-, katu- ja geosuunnittelijana. Hanke erosi tavanomaisesta siltahankkeesta siinä, että mukana oli alikonsulttina arkkitehti. Sillan onnistuneista valoratkaisuista vastasi valaistussuunnittelija. Tilaajan puolelta hankkeessa oli mukana muun muassa maisema-, katu- ja sähkösuunnittelun asiantuntijat vetäjänään Espoon kaupungin siltainsinööri Vesa Rönty. Sillan pääurakoitsijana oli Graniittirakennus Kallio Oy.

”Yhteistyössä suunnittelijan ja arkkitehdin välillä olennaista on se, että löydetään yhteinen sävel. Sillasta pitää yhteistyössä luoda sekä arkkitehtonisesti että rakenteellisesti hyvä. Sillan käytettävyyden pitää olla koko ajan mielessä”, kertoo A-Insinöörien projektipäällikkö Petri Kela, joka toimi hankkeessa myös sillan pääsuunnittelijana.

Hankkeen osapuolten saumaton yhteispeli ja vankka osaaminen näkyivät tilaajalle laadukkaana suunnittelutyönä ja näyttävänä lopputuloksena.

”Saimme todella laadukkaat suunnitelmat. Tavoitteena oli tehdä hyvännäköinen silta, joka sopeutuu ympäristöönsä ja maastoon. Se onnistui todella hyvin, ja kiitos siitä kuuluu arkkitehdin, rakennesuunnittelijan ja valaistussuunnittelijan yhteistyölle”, sanoo Vesa Rönty.

"Projektipäällikkö Petri Kelalla on vankka kokemus monenmoisista hankkeista. Arkkitehti ja rakennesuunnittelija ovat aiemminkin tehneet töitä yhdessä, ja yhteistyö toimi hyvin."

Vesa Rönty

Espoon kaupunki

Betonirakenteen muotoilu ja rakenteelliset oivallukset takasivat upean ulkonäön

Silta on hyvä esimerkki siitä, miten taitavilla rakennesuunnittelun ratkaisuilla voi vaikuttaa merkittävästi lopputuloksen ulkonäköön.

”Yksi rakenteellinen oivallus oli louhia sillan ensimmäistä Ison Omenan puoleista välitukea syvemmälle, jotta sillan pilarin ja kannen väliin ei tarvinnut asettaa laakeria. Se olisi heikentänyt sillan ulkonäköä. Erinomainen ratkaisu oli myös sijoittaa yksi siltapilari kiertoliittymän sisään”, Kela kertoo.

Arkkitehtisuunnittelusta vastasi Timo Meuronen Aihio Arkkitehdeiltä. Petri Kela kiittelee arkkitehdin rohkeaa visiota sillan poikkileikkauksen muodosta. Tietyllä tapaa sillan arkkitehtoninen suunnittelu on aina hyppy tuntemattomaan, koska vasta sillan valmistuttua pystyy täysin hahmottamaan, miltä silta todella näyttää ympäristössään. Myös Matinkartanonsillan kohdalla suunnittelijatiimi oli epävarma siitä, miltä lopputulos lopulta näyttää. Odotus kuitenkin päättyi mieleenpainuvaan hetkeen.

”Kun muotit purettiin ja betonin muoto tuli ensimmäistä kertaa näkyviin, kaikki olivat innoissaan. Se oli säväyttävä hetki. Tilaajalta saimme hyvää palautetta sillan ulkonäöstä”, Kela muistelee.

Lue, miten Matinkartanonsilta turvaa Mattlidenin ala-asteen oppilaiden koulumatkan

"Silta on näkyvällä paikalla, jossa kulkee paljon liikennettä ja ihmisiä. Siksi Espoon kaupunki toivoi perussiltaa näyttävämpää toteutusta. Päädyimme toteuttamaan melko perinteisen sillan, johon toimme näyttävyyttä kaiteella, valaistuksella ja betonirakenteen muotoilulla."

Vesa Rönty

Espoon kaupunki

Myös näistä palveluista voi olla sinulle hyötyä: