Espoon Matikylässä vilkkaan risteysalueen ylittävä, palkittu Matinkartanonsilta on komeaa katseltavaa. Sillan rakentamisessa yhdistyivät taidokas rakennesuunnittelu, arkkitehtoninen näkemys ja onnistuneet valaistusratkaisut.
Matinkylään 2018 valmistunut kevyen liikenteen silta on palkittu korkealuokkaisesta siltasuunnittelu- ja siltarakentamisosaamisesta. A-Insinöörien suunnittelema veistoksellinen silta nappasi Vuoden silta 2019 -tunnustuksen.
"Taitavilla rakennesuunnittelun ratkaisuilla voi vaikuttaa merkittävästi sillan ulkonäköön."
Petri Kela,
suunnittelujohtaja
A-Insinöörit
Paitsi kaunis, Matinkartanonsilta on erityisen tärkeä Iirislahden alakouluikäisille, jotka vättyvät nyt koulutiellään vilkkaiden suojateiden ylittämisiltä.
Yhteispelillä laadukasta siltasuunnittelua ja tyylikäs lopputulos
– Tavoitteena oli tehdä hyvännäköinen silta, joka sopeutuu ympäristöönsä ja maastoon. Se onnistui todella hyvin, ja kiitos siitä kuuluu arkkitehdin, rakennesuunnittelijan ja valaistussuunnittelijan yhteistyölle, Vesa Rönty sanoo.
Betonirakenteen muotoilu ja rakenteelliset oivallukset takasivat upean ulkonäön
Silta on hyvä esimerkki siitä, miten taitavilla rakennesuunnittelun ratkaisuilla voi vaikuttaa merkittävästi lopputuloksen ulkonäköön.
– Yksi rakenteellinen oivallus oli louhia sillan ensimmäistä Ison Omenan puoleista välitukea syvemmälle, jotta sillan pilarin ja kannen väliin ei tarvinnut asettaa laakeria. Se olisi heikentänyt sillan ulkonäköä. Erinomainen ratkaisu oli myös sijoittaa yksi siltapilari kiertoliittymän sisään, Kela kertoo.
Sillan alapinnan veneenpohjaa muistuttava muoto on Suomessa ainutlaatuinen.
Arkkitehtisuunnittelusta vastasi Timo Meuronen Aihio Arkkitehdeiltä. Petri Kela kiittelee arkkitehdin rohkeaa visiota sillan poikkileikkauksen muodosta.
– Sillan arkkitehtoninen suunnittelu on tietyllä tapaa aina hyppy tuntemattomaan, koska vasta sillan valmistuttua pystyy täysin hahmottamaan, miltä silta todella näyttää ympäristössään, Kela sanoo.
Matinkartanonsillan kohdalla suunnittelijatiimin odotus kuitenkin päättyi mieleenpainuvaan hetkeen.
– Kun muotit purettiin ja betonin muoto tuli ensimmäistä kertaa näkyviin, kaikki olivat innoissaan. Se oli säväyttävä hetki, Kela muistelee.