Hyvät liikenneyhteydet lisäävät asuinalueen vetovoimaa, mutta esimerkiksi raideliikenteestä syntyvät runkomelu ja tärinä voivat heikentää asumisviihtyvyyttä ja jopa vaurioittaa rakenteita. Tehokkaat vaimennusratkaisut ovat toteutettavissa, kirjoittaa suunnittelujohtaja Timo Huhtala.
Toimivia ja kustannustehokkaita vaimennusratkaisuja olisi ihanteellisinta suunnitella mahdollisimman varhain, jo maakuntakaavassa, yleiskaavassa tai osayleiskaavavaiheessa. Näin voidaan vaikuttaa melun lähteeseen ja maankäyttöön sekä hyödyntää rakennusmassoja.
"Tehokkaat tärinän ja runkomelun vaimennusratkaisut ovat toteutettavissa, mikäli haitat otetaan huomioon heti suunnittelun alkaessa."
Timo Huhtala
suunnittelujohtaja
A-Insinöörit
Usein kuitenkin rakennetaan jo olemassa olevien ratayhteyksien varrelle. Silloinkin aika on rahaa: mitä aikaisemmassa suunnittelun vaiheessa runkomelu ja tärinä otetaan huomioon, sitä toimivampiin ja edullisempiin ratkaisuihin voidaan päästä.
Tärinä ja runkomelu syntyvät, kun juna, metro tai raitiovaunu ohittaa rakennuksen saaden maaperän värähtelemään. Värähtely siirtyy maaperän kautta rakennukseen ja tuntuu tärinänä tai kuuluu meluna.
Nämä neljä seikkaa kannattaa ottaa huomioon uudiskohteiden runkomelun ja tärinän torjunnassa:
1. Selvitä runkomelua ja tärinää – digitaalinen akustiikkalaboratorio apuna
Perinteisten mittausmenetelmien ohella käytettävissäsi on muun muassa isojen alueiden, kuten kaupunginosien tai kortteleiden, selvitykseen soveltuva algoritmipohjainen työkalu, joka yhdistää avointa dataa, eri rekistereitä ja laskentamalleja. Sen avulla voidaan myös arvioida erilaisten vaimennusratkaisujen tehokkuutta ja kustannusvaikutuksia.
A-Insinöörien digitaalinen akustiikkalaboratorio perustuu FEM-mallinnuksen erilaisiin sovelluksiin. Voimme mallintaa laboratoriossamme erilaisia tärinäeristysratkaisuja ja optimoida niitä rakennuksen eri osissa. Tärinän ja runkomelun tasoa on mahdollista arvioida myös tarkemmin rakennuksen rungossa, eri kerroksissa ja eri etäisyyksillä radasta. Tarkempi laskennallinen arvio säästää kustannuksia vaimennusratkaisua mitoitettaessa. Lue lisää: Radanvarsirakentaminen – Stabilointirakenne torjuu liikennetärinää tehokkaasti
2. Vertaile runkomelun ja tärinän torjumisen vaihtoehtoja
Suunnittelun alkuvaiheessa kannattaa selvittää, mitä rakennevaihtoehtoja erilaiset vaimennusratkaisut antaisivat. Esimerkiksi eristinkustannukset ovat marginaalisia verrattua rakenneratkaisujen seurannaisvaikutuksiin. Valintojen merkitys korostuu etenkin vaativammissa rakennuskohteissa, kuten silloin kun rakennetaan radan päälle tai sen välittömään läheisyyteen. Lue lisää: Keski-Pasilaan Tornitalokortteli opiskelijoille – suunnittelussa korostuu korkea rakentaminen ja meluntorjunta
3. Panosta aluesuunnitteluun tärinän ja runkomelun vaimennusratkaisuissa
Aluerakentamisessa vaimennusratkaisuja on hyvä tutkia koko alueen näkökulmasta, jolloin yksittäisen hankkeen kustannukset alenevat. Usein voi olla mahdollista tehdä yhteistyötä kuntien kaavoituksen ja aluekehityksen kanssa. Vaikka alueellisen vaimennusratkaisun kustannukset jyvitettäisiin esimerkiksi tonttien hintoihin, tulee kokonaisuus yleensä kaikille osapuolille edullisemmaksi ja lopputuloskin on laadukkaampi.
4. Satsaa työmaavalvontaan, varmistat vaimennuksen onnistumisen
Ratkaisujen toimivuus kannattaa varmistaa työmaalla. Esimerkiksi vaimennukseen käytettyjä kellutusratkaisuja voi olla hyvin vaikeaa korjata valmiiseen rakennukseen. Työntekijöiden perehdyttämiseen, työmaan valvontaan, malliasennusten tarkistamiseen ja dokumentointiin sekä tarvittaessa koemittauksiin kannattaa siis panostaa.
Kirjoittaja Timo Huhtala työskentelee suunnittelujohtajana A-Insinöörien akustiikkasuunnitteluyksikössä.
A-Insinöörien akustiikkasuunnittelu numeroina
- Kehityspanostus suunnitteluteknologioihin 2100 h/v
- Henkilöstön määrä 42 (2,5-kertaistunut 5 vuodessa)
- Tuhansia akustisia mittauksia vuodessa