Tampereen keskustassa sijaitseva P-Hämppi on upea taidonnäyte käyttäjiensä tarpeita vastaavasta viihtyisästä ja monipuolisesta pysäköintilaitoksesta. Valmistumisvuonnaan 2012 se palkittiin Euroopan moderneimman pysäköintilaitoksen EPA Awardilla ja seuraavana vuonna mm. vuoden valaistuskohteena. Tänä päivänä A-Insinöörien kallio- ja ympäristösuunnittelun sekä rakennuttajana toimineen Finnparkin tiiviin yhteistyön tulos tarjoaa maanalaiset paikoitustilat yli 900 ajoneuvolle. Se on 900 ajoneuvon verran enemmän tilaa Tampereen maanpäällisessä keskustassa.

P-Hämpin hanke on suurimpia Finnparkin historiassa. Nyt viisi vuotta valmistumisensa jälkeen sen hyödyt kaupungin asukkaille ovat kiistattomat.

”Pysäköintilaitos on helpottanut monen kaupunkilaisen asiointia keskustassa. Tilaa on vapautunut muulle kuin autoille. Läpikulkuliikenne ja kadunvarsipysäköinti on vähentynyt ja kevyenliikenteen ratkaisut parantuneet. Kiinteistöyhtiöt ovat voineet panostaa uudenlaiseen kiinteistönkehitykseen, kun heidän ei ole tarvinnut itse käyttää tilaa ja resursseja pysäköintipaikkojen rakentamiseen, vaan he ovat voineet lunastaa paikat maan alta”, kertoo Finnparkin kiinteistöpäällikkö Pasi Nevalainen.

Käytettävyydestä olemme saaneet eniten kiitosta asiakkailta. P-Hämpissä on leveät väylät autoille, ja jalankulkuväylät ovat erillisiä. Laitoksessa on turvallista ja selkeää liikkua, ja valomaalaukset tekevät siitä myös viihtyisän.

Pasi Nevalainen

Finnpark

Osaavan hankesuunnittelutiimin valinta oli osa hankkeen riskienhallintaa

Finnparkin toimitusjohtajan tehtävistä vuonna 2014 eläkkeelle siirtynyt Markku Hiltunen sai P-Hämpin toteuttamisen työpöydälleen vuonna 2006. Ensimmäinen tehtävä oli valita hankkeeseen maanalaisen rakentamisen asiantuntijoista koostuva hankesuunnitteluryhmä.

”Tällaisen maanalaisen laitoksen rakentaminen keskelle kaupunkia ja sovittaminen olemassa oleviin rakenteisiin on laajamittainen ja vaativa hanke. Riskien hallitsemiseksi tarvitsimme ammattitaitoisen suunnitteluryhmän, joka ymmärsi hankkeen haasteet ja oli valmis vastaamaan niihin”, Pasi Nevalainen painottaa.

”A-Insinöörien kallio- ja ympäristösuunnittelun tiimi (aiemmin Saanio & Riekkola) tuli valituksi, sillä heidän vahva osaamisensa, ammattitaitoiset kumppaninsa ja vaikuttavat referenssinsä muun muassa Olkiluodon ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen parissa vakuuttivat meidät. Lisäksi Matti Kalliomäki on yksi Suomen johtavista kalliotilojen ja kalliolaadun analysoijista Suomessa”, Hiltunen kuvailee hankkeen alkuvaiheita.

Kerroin Finnparkin hallitukselle, että tarvitsemme hankkeeseemme parhaat suunnittelijat ja louhijat. Ne löytyivät A-Insinöörien kallio- ja ympäristösuunnittelun puolelta.

Markku Hiltunen

Finnpark

Kaupunkilaisten tarpeet huomioitiin hankkeen suunnittelussa

Julkisena rakennushankkeena P-Hämppi sai osakseen myös kritiikkiä. Se kohdistui muun muassa Pikku-Kakkosen puiston leikkialueen saastehaittoihin.

”Teimme saastemittaukset ja ratkaisimme asian niin, että P-Hämppi louhittiin vain toisesta päästä ja puiston päästä tultiin ainoastaan ulos. Tästä aiheutui hankkeelle arviolta 2-3 miljoonaa euroa lisäkuluja”, Hiltunen muistelee.

Pikku-Kakkosen puiston tapaus on Hiltusen mukaan hyvä osoitus siitä, kuinka kaikki hankkeen eri osapuolet on otettava suunnitteluvaiheessa huomioon.

”P-Hämpissä oli mukana yhteensä 35 eri osapuolta, joiden jokaisen tarpeet oli huomioitava. Leikkipuiston lapset otimme huomioon lopulta niin, että teimme työmaa-aitoihin kurkisteluaukkoja, joista lapset saivat seurata P-Hämpin rakentumista. Lisäksi veimme lapset katsomaan louhittua luolaa yhdessä median kanssa. Lapsista tuli P-Hämpin hankkeen pieniä rakennusmestareita.”

Läheisten taloyhtiöiden asukkaiden kanssa keskusteltiin puolestaan, mitä hyötyjä ja haittoja hankkeesta on.

”Pääsimme lopulta sellaisiin ratkaisuihin, joissa taloyhtiöille syntyi yksityisiä hissikuiluja paikoitustiloihin. Niistä on ollut heille merkittävää hyötyä jälkikäteen.”

P-Hämppi

  • Pysäköintialaa 900 ajoneuvolle
  • Tilavuus 200 000 m3
  • Kustannukset 70 milj. E
  • Rakennusajankohta 2008–2012
  • Euroopan paras pysäköintilaitos EPA Award 2013, Vuoden 2013 valaistuskohde -palkinto sekä Pirkanmaan Y-teko -palkinto 2012
  • A-Insinööreiltä mukana maanalaisen tilan pää- ja arkkitehtisuunnittelu, kalliorakennesuunnittelu sekä LVIA-suunnittelu.

Finnpark, P-Hämppi

P-Hämpin onnistuminen on ahkeran ja määrätietoisen prosessin tulos.

Markku Hiltunen

Finnpark Oy