Keski-Pasilan rakentaminen saavuttaa yhden tärkeän merkkipaalun, kun Teollisuuskadun tunneli avataan liikenteelle tänään. A-Insinöörien johtaman ryhmittymän suunnittelema tunneli on ensimmäinen modernia turva- ja ohjausjärjestelmää hyödyntävä vilkkaan liikenteen katutunneli Helsingissä.

Tänään 8.10. autoliikenteelle avattava tunneli liittää Teollisuuskadun Keski-Pasilan tulevaan pääkatuun Veturitiehen, joka puolestaan yhdistää toisiinsa Nordenskiöldinkadun ja Hakamäentien.

– Teollisuuskadun tunnelin liikennemääräksi on arvioitu jopa 2 200 ajoneuvoa tunnissa. Alue on merkittävä liikenteen solmukohta, joka yhdistää Helsingin kasvavat keskukset Pasilan ja Kalasataman, Helsingin kaupungin projektijohtaja Harri Verkamo sanoo.

Tunneli on ensimmäinen vilkkaan liikenteen katutunneli Helsingissä, jossa on käytössä nykyaikaiset turva- ja ohjausjärjestelmät.

– Maailmanmitassa poikkeuksellisen Teollisuuskadun tunnelista tekee se, että vanhan satamaradan ratasiltoja ja tunnelia on hyödynnetty osana uutta tunnelirakennetta, projekti-insinööri Hamilkar Alava Bergroth A-Insinööreistä kertoo.

330 metrin tunnelista 230 metriä on vanhaa, palosuojattua ja uudelleen osastoitua ratatunnelia.

Liikennettä seurataan yhdeksällä kameralla

Liikennekeskuksen päivystäjä tarkkailee tunnelin liikennettä yhdeksän kameran avulla. Automaattinen jonontunnistusjärjestelmä auttaa ruuhkatilanteissa säännöstelemään liikennettä liikennevaloilla tai erityistilanteissa puomeilla sekä kiertotielle opastavilla digitaalisilla tiedotusopasteilla. Tunneliputkien välillä on kolme pelastusovea, joiden yhteydessä olevilta hätäasemilta saa tarvittaessa yhteyden hätäkeskukseen.

Tunnelin suunnittelusta on vastannut A-Insinöörien johtama suunnitteluryhmä. Katutunnelin ja teknisten järjestelmien lisäksi hankkeessa suunniteltiin mm. kaksi puistoaluetta sekä kaksi uutta jalankulun ja pyöräilyn siltaa, Sähköttäjänsilta ja Konepajansilta. Siltojen valaisinpylväiden muotokieli viestii konepaja-alueen historiasta.

Teollisuuskadun tunnelin suunnittelu on ollut useiden vuosien vaativa työ. Vanhojen satamaradasta peräisin olevin rakenteiden rajaama ahdas ympäristö on asettanut erityisiä vaatimuksia, mutta myös luonut mahdollisuuksia suunnittelulle.

– Vanhojen siltapilarien lomaan rakennetut uudet tunnelirakenteet on suunniteltu toimimaan täysin itsenäisenä rakenteena. Suunnittelussa on huomioitu myös Keski-Pasilan tornitalot ja tunnelin yli kulkevat autokansirakenteet, tunnelirakenteiden vastaava suunnittelija Ari Kouvalainen kertoo.

Hankkeessa on kehitetty Helsingin kaupungin käytäntöjä tunnelien käytönaikaiselle valvonnalle ja ylläpidolle. A-Insinöörien vastuulla on ollut katu-, rakenne-, silta-, geo- sekä LVI-suunnittelu. Liikenteenhallinnasta ja telematiikasta on vastannut WSP, tunneliautomaatiosta Nodeon, sähkösuunnittelusta Insinööritoimisto Tauno-Nissinen, palosuunnittelusta Paloässät ja geotekniikasta Innogeo. Katuympäristö on Studio Terran ja silta- ja taitorakenteiden arkkitehtuuri Aihio Arkkitehtien käsialaa.

Lisätietoja:
Hamilkar Alava Bergroth, projekti-insinööri, A-Insinöörit
puh. 050 517 6082
hamilkar.bergroth@ains.fi

Harri Verkamo, projektinjohtaja, Helsingin kaupungin kaupunkiympäristö
Puh. 09 310 37127
harri.verkamo@hel.fi