Tallinnan tunnelin esisuunnittelusta vastanneet A-Insinöörit ja Pöyry ovat sopineet Finest Bay Area Development Oy:n kanssa puitesopimuksen suunnittelupalveluista rautatietunnelin rakentamiseksi Suomen ja Viron välille. Puitesopimuksella sovitaan tunnelihankkeen suunnittelun pelisäännöistä ja työnjaosta.

– Olemme iloisia tästä puitesopimuksesta, jonka myötä voimme nopeuttaa hankkeen teknistä suunnittelua ja edistää ympäristövaikutusten arviointia ja ympäristökonsultointia merkittävästi. Sopimus vahvistaa jo nyt erinomaista yhteistyötä tilaajan ja A-Insinöörien kanssa tässä erittäin mittavassa projektissa, Markku Oksanen Pöyryltä sanoo.

– Keskitymme nyt turvallisten, ympäristöystävällisten ja taloudellisten suunnitteluratkaisujen laatimiseen. Rakennamme maailman pisintä merenalaista rautatietunnelia ja kehitämme samalla megahankkeiden toteuttamiseen täysin uudenlaista konseptia, joka kiinnostaa maailmalla jo nyt, hankekehitysjohtaja Timo Saanio A-Insinööreistä sanoo.

Tallinnan tunnelin linjaukselle haetaan parasta vaihtoehtoa

Suunnitelmaluonnoksissa 100 kilometrin tunneli olisi kaksiosainen ja sen kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella. Asemia reitille on tulossa neljä. Tunnelin linjauksia tutkitaan, jotta löydetään turvallisin ja kustannustehokkain ratkaisu. Suunnittelussa voidaan kuitenkin jo aloittaa tarkemmat selvitykset mm. tunnelinajotekniikkaan, junatekniikkaan, turvatekniikkaan ja maaperään liittyen sekä valmistelut erilaisiin lupaprosesseihin.

– Olemme tunnistaneet kesän geologisissa tutkimuksissa Suomenlahden alla suurehkon rikkonaisuusvyöhykkeen, jollaisia tulee tunnelihankkeissa aika ajoin vastaan.  Seuraavaksi olosuhteet tutkitaan tarkemmin ja päätetään tunnelin linjauksista. Rakentamismenetelmät ja tunnelirakenteet sovitetaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Tämä on tunnelien rakentamisessa normaali käytäntö, Timo Saanio sanoo.

– Nyt allekirjoitettu sopimus on jatkoa erittäin hyvin sujuneelle yhteistyölle A-Insinöörien ja Pöyryn kanssa ja vie hanketta taas yhden askeleen eteenpäin. Hanketta on tehty suurella sydämellä ja edistetty määrätietoisin askelin viimeiset kolme vuotta. Nyt saadaan tarkempi tekninen suunnittelu vauhtiin ja sitä on ilo tehdä yhdessä maailman parhaiden tekijöiden kanssa, Finest Bay Area Development Oy:n Peter Vesterbacka sanoo.

Finest Bay Area Oy aloitti merenalaisen rautatietunnelin teknisen esisuunnittelun yhdessä Pöyryn ja A-Insinöörien kanssa toukokuussa 2018. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointia koskeva ohjelma (YVA-ohjelma) toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019.

Lisätietoja:
Timo Saanio, hankekehitysjohtaja, A-Insinöörit
Puh. 040 506 5671
timo.saanio@ains.fi

Markku Oksanen, Pöyry Finland Oy
Puh. 040 527 6163
markku.oksanen@poyry.com

Kustaa Valtonen, Finest Bay Area Development Oy
Puh. 050 4155300
kustaa@live.com

Hankkeen verkkosivut: https://finestbayarea.online/

 

Mikä Tallinnan tunneli -hanke?

Fin Est Bay Area Developmentin hanke

Yksityinen kehitysyhtiö Finest Bay Area Development Oy suunnittelee maailman pisimmän rautatietunnelin rakentamista Suomen ja Viron välille.


Maailman pisin rautatietunneli

Tunneli tulee valmistuessaan olemaan yli 100 km pitkä ja näin ollen maailman pisin henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettu tunneli.


20 minuutissa Helsingistä Tallinnaan

Tunneli rakennetaan erityisesti nopeiden junien käyttöön, ja matka-ajan Suomesta Viroon on suunniteltu olevan noin 20 minuuttia


200 metriä merenpinnan alla

Tämänhetkisissä suunnitelmaluonnoksissa tunneli olisi kaksiosainen ja se kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella.


Useita linjavaihtoehtoja

Tunnelin vaihtoehtoisia linjauksia tutkitaan. Asemia reitille olisi tulossa eri neljästä kuuteen, vaihtoehtoina mm. Tallinnan lentokenttä, UusiSaari, Otaniemi-Keilalahti (OtaKeila) ja Helsinki-Vantaan lentokenttä.


YVA-ohjelma valmistui tammikuussa 2019

Finest Bay Area -hankkeen tekninen esisuunnittelu aloitettiin toukokuussa 2018 yhdessä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) valmistelun kanssa. Hankkeen YVA-ohjelma toimitettiin Suomen viranomaisille tammikuussa 2019.


2 miljoonan asukkaan metropolialue

Jokaisen aseman seudulle on tarkoitus rakentaa noin 50 000 asukkaan asunto- ja toimistoalueita. Uusi Helsinki-Tallinna -metropolialue muodostaa yli 2 miljoonan asukkaan talousalueen, jonka taakse jäävät mm. Amsterdam ja Tukholma.


Yhdistää kaupunginosat kaksoiskaupungissa

Tunneli mahdollistaa nopean ja joustavan liikkumisen kaupunginosien välillä, ja toimii kaksoiskaupungin kaupunginosien yhdistävänä metroreittinä.


Puitesopimus voimaan 10. lokakuuta

Hankeen teknisestä esisuunnittelusta Finest Bay Area Developmentin kumppaneina ovat vastanneet Pöyry ja A-Insinöörit. Suunnitteluorganisaatiosta ja menetelmistä seuraavaa suunnitteluvaihetta varten sovittiin puitesopimuksella 10.10.2019.


Infran ja tunnelisuunnittelun huippuosaamista

Pöyry ja A-Insinöörit ovat maanalaisen rakentamisen ja megaluokan infrasuunnitteluhankkeiden erikoisosaajia.