Kuuntele Tunnelin tekijät -podcastin ensimmäinen osa Suplasta! Tunnelia toteuttavan yrityskonsortion jäsenet valottavat ideaa ja ihmisiä tunnelihankkeen takana uudessa podcastissa.

”Lähtökohta ajatukseen Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelista perustuu tutkittuun, geologiseen tietoon. 1990-luvulla julkaistiin Suomenlahden alueen geologinen kartta. Kartasta insinöörit huomasivat, että Suomen kova kiteinen kallioperä, johon rakentamisessa on hyvät pitkät perinteet jo Helsingin seudulla, painuu Suomenlahden toiselle puolelle Viron kallioperän nuorempien kiteiden alle. Tästä lähti ajatus siitä, että tunnelin voisi rakentaa Tallinnaan saakka.”

Näin tunnelin taustoja kuvaavat erityisasiantuntija Ossi Ikävalko ja projektitoiminnanjohtaja Petri Lintinen GTK:lta ”Tunnelin tekijät” -podcastin ensimmäisessä jaksossa.

 15 miljardin hanke on toteutettavissa

Tunnelin pitäisi olla valmis jo muutaman vuoden kuluttua. Kuudessa vuodessa, nopeammin kuin missään muualla maailmassa ilman julkista rahaa. Ideanikkari ja business-katalysaattori Peter Vesterbacka aikoo tehdä mahdottomasta mahdollisen.

A-Insinöörien asiakkuus- ja vientijohtaja Timo Saanio kuvaa podcastissa Vesterbackaa henkilöksi, joka ajaa vilpittömästi Suomen etua. ”Hankkeet, joissa hän on mukana, tuovat talouskasvua meille kaikille. Tapa ja aktiivisuus, joilla hän vie asioita eteenpäin on sellaista, mihin ei törmää ihan joka päivä.”

A-Insinöörien Timo Saanio

Lisätietoja:

Timo Saanio
Vienti- ja asiakkuusjohtaja, Civil Engineering
Suomi ja vientimarkkinat
+358 40 506 5671

Tunneli yhdistäisi meren saartaman Suomen Euroopan metropoliverkkoon

Vesterbackan suunnitelmien mukaan tunneli kulkisi Helsinki-Vantaan lentoasemalta Espoon Keilaniemeen ja sieltä edelleen kahden Suomenlahdelle rakennettavan tekosaaren kautta Tallinnan lentokentälle Ulemisten kaupunginosaan.

Virolaisten aikeissa on, että ehkä jo lähitulevaisuudessa Tallinnasta pääsisi jatkamaan junalla Euroopan metropoleihin.

Suomen ja Viron välinen kallioperä on yksi maailman tutkituimpia

 Merenpohjaa on tutkittu vuosikymmeniä. Suomeen on kertynyt myös vahvaa maanalaisen rakentamisen osaamista. A-Insinöörien rooli hankkeessa onkin erityisesti tunnelisuunnittelu ja ‑rakentaminen.

”Maanalaisissa tiloissa olemme olleet mukana jo 60-luvun alkupuolelta. Toimimme pääasiassa Suomessa, mutta projekteja on koko ajan käynnissä maailmassa”, kuvaa Timo Saanio.

Yrityskonsortion muut jäsenet ovat Pöyry, Fira ja FinEst Bay Area Development.


Kuuntele ”Tunnelin tekijät” -podcastin ensimmäinen jakso Suplasta!