Tutustu infrasuunnittelun palveluihimme
Väyläsuunnittelu
Toimiva ja turvallinen väyläverkosto on kulkuvälineestä riippumatta kaikkien etu. Oikean kumppanin valitseminen helpottaa asiakkaan arkea ja tuloksena saadaan ohjeidenmukainen sekä toteuttamiskelpoinen suunnitelma.
Laaja-alainen osaaminen omassa organisaatiossamme varmistaa eri osasuunnitelmien yhteensovittamisen suunnittelun aikana. Kaikkien osasuunnitelmien mallintaminen on helpottanut tätä suunnittelun perinteisesti hankalaa osa-aluetta. Hyvällä suunnittelulla rakentaminen sujuu jouhevasti, minimaalisin häiriöin ja ennakoitavin kustannuksin.
Väyläsuunnittelun tuotteet ja palvelut ovat:
- Aluevaraussuunnitelma
- Yleissuunnitelma
- Tiesuunnitelma
- Rakennussuunnitelma
- Parantamissuunnitelma
Olemme saaneet hyvää palautetta mm. hankkeen vuoropuhelun hoitamisesta, toteuttamiseen hyvin sopivista suunnitelmista sekä nopeasta reagoinnista työnaikaisiin muutoksiin. Tätä lupaamme kaikille nykyisille ja tuleville asiakkaillemme.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä asiantuntijaamme!

yksikönjohtaja, tie-, katu-, alue-, liikenne- ja maankäyttösuunnittelu
koko Suomi
+358 40 669 2454

suunnittelupäällikkö, väyläsuunnittelu
koko Suomi
+358 40 585 6666
Referenssimme
Rantatunneli, Tampere
Tampereen Rantaväylän tunneli on Suomen pisin maantietunneli, joka onnistuttiin saamaan maaliin allianssin saumattomalla yhteistyöllä, kustannustehokkaasti ja aikataulusta edellä – laadusta tinkimättä.
Rakennushanke oli teknisesti erityisen vaativa, sillä kohde sijaitsee aivan kaupungin ytimessä, ja juuri sijaintinsa vuoksi tässä tunnelihankkeessa toteutettiin huomattava määrä silta- ja taitorakenteita. Yksi hankkeen loistavan onnistumisen tekijä oli kykymme ratkaista vauhdissa väistämättä vastaantulevia ongelmia yhdessä parhaita ideoita hyödyntäen.
Tietoja kohteesta:
9 laadukasta siltaa kaupunkiympäristöön
Betonitunnelia n. 82 m ja betonikaukaloa n. 80 m
Tukimuureja n. 800 m ja meluseiniä n. 700 m
Piippuja 2 kpl, valvomo- ja IV-rakennus, häikäisysuojia, liikenteenohjaus- ja turvalaitteita jne.
Taidetta tuotu mukaan moniin rakenteisiin
Koko allianssihankkeen kustannukset n. 180 M€
Palkinnot:
IPMA Global Awards Maailman paras suuren mittaluokan projekti vuonna 2018
Suomen Rakennusinsinöörien Liiton RIL-palkinto 2016
PRY:n Vuoden projekti 2017
- Valmistumisvuosi:
- 2017
Äänekosken kiertoliittymät
Äänekoskelle valmistuvan Metsä Groupin biotuotetehtaan johdosta kaksi nykyistä liittymää parannetaan kiertoliittymiksi. Liittymät sijaitsevat lähekkäin aivan kaupungin keskustassa maantiellä 642 ja katuverkolla. Liittymiin kytkeytyy oleellisesti keskustan palvelut ja paikallinen kevyen liikenteen verkko. Kiertosaarekkeen halkaisija 16 metriä molemmissa kiertoliittymissä. Ajoratoja parannetaan noin 730 m ja niihin liittyviä kevyen liikenteen yhteyksiä yli 1 km. Liittymien keskinäinen etäisyys vain 150 metriä. Liittymien välissä nykyinen ylikulkusilta, jonka pintarakenteet uusitaan. Liittymistä on laadittu toteutusmallit.
Tietoja kohteesta:
Toinen liittymistä toteutettu vuonna 2016, toinen rakentuu vuoden 2017 aikana
Rakennuskustannusarviot yht. 1,35 milj. €
- Valmistumisvuosi:
- 2016, 2017
Valtatie 6 Ahvenlampi – Mansikkala, Lappeenranta ja Imatra
VT 6 parannetaan nelikaistaiseksi keskikaiteelliseksi sekaliikennetieksi. Toimenpiteillä liikenneturvallisuus paranee olennaisesti ja onnettomuusriski pienenee Lappeenranta–Imatra -tiejaksolla noin 44 prosenttia. Keskikaiteen ansiosta kohtaamisonnettomuudet jäävät lähes kokonaan pois. Rakennussuunnittelun haasteena oli hankkeen monimuotoisuus. Tehtävä sisälsi tie- ja katusuunnittelua, johon sisältyi muiden osapuolien laitteita ja rakenteita. Valtatietä 20 km, 7 eritasoliittymää, 19 siltaa, melusuojauksia 8,4 km ja pohjavesisuojauksia 6,7 km.
Tietoja kohteesta:
Kokonaiskustannukset 46 milj. €
- Valmistumisvuosi:
- 2011
Maantie 145 Poikkitien parantaminen, Järvenpää
Hankkeen tarkoituksena on parantaa Järvenpään keskustan eteläpuolella kulkeva MT 145 Poikkitie vastaamaan tulevan maankäytön vaatimuksia. Poikkitien kunnostaminen on ollut yksi kaupungin viime vuosien kärkihankkeista. 2,5 km maanteitä, 3 km erillisiä jalkakäytäviä ja pyöräteitä, kolme kiertoliittymää, 11 siltaa, meluesteitä sekä katuja ja yksityisteitä. Pohjavesi on alueella paikoin alle metrin syvyydessä ja maaperäolosuhteet haastavia. Poikkitien parantaminen on aloitettu vuonna 2013, ja 2017 vuorossa on Puistotien kiertoliittymän kohta.
Tietoja kohteesta:
Koko hankkeen rakennuskustannusarvio on 19,1 milj. €.
Valtatien 3 ja Valtatien 18 parantaminen Laihian kohdalla, RS, Laihia
Hankkeella parannetaan pääteiden sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta valtatieverkon edellyttämälle tasolle. Rakennussuunnittelussa on hyödynnetty monipuolisesti tietomallinnusta mm. suunnitelmien yhteensovittamisessa, simuloitavuudessa ja havainnollistamisessa työn suorittajille. Valtateitä ja ramppeja 9 km sekä muita teitä ja jk+pp-väyliä 5 km, 2 eritasoliittymää, 8 siltaa, kaukalo, pohjanvahvistuksia koko valtatiejaksolle. Suunnittelu tehty täysin mallintamalla myös rakentaminen ja tilaajan tarkastustoiminta tehty mallien avulla.
Tietoja kohteesta:
Kokonaiskustannukset 28 milj. €
Naistenmatkantien (MT 3022) liittymäjärjestelyt
Tavoitteena parantaa liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita. Parantamisen tarpeet perustuvat seudun laajentuvaan maankäyttöön ja sen myötä kasvaviin liikennemääriin. Seudullinen MAL-hanke, jossa tilaajina Pirkanmaan ELY, Tampere ja Pirkkala. Kolmen Naistenmatkantien liittymäalueen parantaminen noin 1,5 km tieosuudella. Yhteen liittymään uusi valo-ohjaus ja kahteen lisätään vapaa oikea kaista. Parannettavia jalankulun ja pyöräilyn väyliä noin 1,15 km ja yhden nykyisen alikulun jatkaminen. Uutta tukimuurirakennetta ja paalulaattaa. Tampereen Keskuspuhdistamon toimesta samassa yhteydessä rakentuu osuus siirtoviemäriä.
Tietoja kohteesta:
- Rakennuskustannusarvio 2,1 milj. €
- Asiakas:
- Pirkanmaan ELY-keskus, Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta
Valtatien 4 parantaminen välillä Vehniä – Äänekoski
Tavoitteena parantaa yhteyden liikenneturvallisuutta ja varautua liikenteen tulevaisuuden tarpeisiin rakentamalla valtatie 4 nelikaistaiseksi ja osittain keskikaiteellisiksi. Valtatien 4 parantamista noin 14,6 km osuudelta pääosin nykyiselle paikalleen. Mittavat rinnakkaistiejärjestelyt koko valtatien osuudelle pääosin uuteen sijaintiin. Yksi uusi eritasoliittymä Hirvaskylän kohdalle. Osuus kytkeytyy tulevaisuudessa neljään eritasoliittymään. Mittavat meluntorjuntatoimenpiteet, noin 7 km osuudella meluntorjuntarakenteita.
Tietoja kohteesta:
Rakennuskustannusarvio 100 milj.€
- Asiakas:
- Keski-Suomen ELY-keskus