Helsinki-Tallinna -tunnelin pitäisi olla valmis jo muutaman vuoden kuluttua. Kuudessa vuodessa, nopeammin kuin missään muualla maailmassa ilman julkista rahaa. Tunnelin rakentamiseen liittyy paljon käytännön kysymyksiä, joihin asiantuntijat pääsevät itse vastaamaan Tunnelin tekijät -podcastissä.

Maailman pisin tunneli yhdistäisi meren saartaman Suomen Euroopan metropoliverkkoon. Tunneli louhittaisiin Helsinki-Vantaan lentoasemalta Espoon Keilaniemeen ja sieltä edelleen kahden Suomenlahdelle rakennettavan tekosaaren kautta Tallinnan lentokentälle Ulemisten kaupunginosaan.

Miten maailman pisin tunneli toteutetaan?

Suomesta löytyy vahvaa osaamista tunneleiden rakentamiseen. Suomalaiset ovat olleet mukana isossa tunnelihankkeessa maailmalla. Suomessa osataan myös hyödyntää kansainvälisestikin korkeatasoista teknologiaa. ”Olemme miettineet tarkkaan niitä haasteita, joihin tunnelin rakentamisessa voidaan törmätä”, kertoo Timo Saanio podcastissa.

”Hanke on iso ja tunneli rakennetaan kahden valtion alueella. Maissa on eri lainsäädännöt ja työskentelykulttuurit. Etäisyydet ovat pitkiä.” Toisaalta hankkeessa on monia haastavia kysymyksiä, joista monet on jo toteutettu.

”Esimerkiksi merenalainen rautatieasema ei ole uutta: toteutimme Länsimetron yhteydessä metroaseman, joka sijaitsee Koivusaaressa veden alla.” Saanion mukaan tekosaarten rakentaminen on aikataulullisesti kriittistä.

”Kun lupa- ja kaava-asiat ovat kunnossa, saaren rakentaminen aloitetaan samoihin aikoihin. Näin pääsemme tekemään itse tunnelia ja mahdollisimman monesta eri suunnasta.”

Miksi saaret näyttelevät niin kriittistä osaa tunnelihankkeessa? Miksi tunnelia tehdään eri suunnista samanaikaisesti?

Kuuntele Tunnelin tekijät -podcastista 4 ensimmäistä jaksoa Suplasta!: https://www.supla.fi/supla/3287765

A-Insinöörit on mukana yrityskonsortiossa, joka suunnittelee nopean merenalaisen junayhteyden rakentamista Helsingin ja Tallinnan välille. Yrityskonsortion muut jäsenet ovat Pöyry, Fira ja FinEst Bay Area Development. Konsortion jäsenillä on monialaista huippuluokan osaamista maanalaisesta rakentamisesta, rakentamisen prosesseista, sekä digitaalisten menetelmien hyödyntämisestä rakentamisessa.