15 vuoden kuluttua, vuonna 2033, helsinkiläiset ja tallinnalaiset elävät kaksoiskaupungissa – twin cityssä. Kaksi kaupunkia yhdistävä merenalainen tunneli on luonut talouskasvua ja mullistanut liikkumisen kahden kaupungin välillä. Suomi ei ole enää pohjolan pussin perä, vaan meidät on yhdistetty nopealla kulkuyhteydellä Eurooppaan.

Miltä visio kuulostaa?

Helsingin ja Tallinnan välille suunniteltava tunneli on merkittävä moneltakin kannalta. Jo hankkeen rakennusaikana vaikutukset ovat valtavat. Suuri hanke työllistää sadoittain, ellei tuhansittain suunnittelijoita, rakentajia ja tavarantoimittajia kuuden vuoden ajan.

Liikkuvat ihmiset synnyttävät kaksoiskaupungin, jossa talous kasvaa

Kun tunneli on valmis, kahden kaupungin välille syntyy nopea liikenneyhteys. Ihmiset ja tavarat kulkevat 25 minuutissa Helsingistä Tallinnaan ja Tallinnasta Helsinkiin. Liikennöinnin merkitys näkyy investointeina. Kuten aina, liikenteen solmukohtiin rakennetaan ja syntyy investointibuumi: Uusia reittejä pitkin matkustavat ihmiset tarvitsevat asuntoja, ja asukkaat tarvitsevat palveluja.

Liikkuvat ihmiset ja tavarat sekä uudet palvelut synnyttävät uutta taloudellista aktiviteettia ja kasvattavat markkina-aluetta. Kysyntää syntyy uusille tekosaarille, Helsinkiin ja Tallinnaan. Tämä ruokkii tavaroiden ja palveluiden tarjontaa ja kasvattaa taloudellista toimintaa.

Syntyy twin city, yksi yhteinen alue liikkua, opiskella, tehdä töitä ja ostaa palveluja.

Uusi tunneli on kuin etelämetro. Tunnelin mahdollistama matka-aika – 25 minuuttia – on verrattavissa aikaan, joka kuluu metrolla matkustettaessa Helsingin keskustasta Kivenlahteen tai Vuosaareen. Vuonna 2025 Tallinna on ajallisesti paljon lähempänä Helsinkiä kuin Turku tai Tampere.

Täysin uusi yhteys Kiinan ja Euroopan välille

Keskusteluissa on vilahdellut ajatus Rail Balticasta. Jos junayhteyttä jatketaan Tallinnasta Eurooppaan, suomalaisille avautuu suora reitti Keski-Euroopan markkinoille. Tavaraa voidaan viedä junalla Puolaan, Saksaan, ja Berliiniin saakka. Tavaran liikkuminen Keski-Eurooppaan ja sieltä meille Suomeen käy huomattavasti edullisemmaksi ja nopeammaksi kuin koskaan aiemmin.

Ja kas, Suomi ei olekaan enää saari.

Entä mitä tapahtuu pohjoisen ulottuvuuden kanssa? Voisi kuvitella, että jossain vaiheessa napanuora kantaa Jäämereltä Suomen läpi Tallinnan kautta Eurooppaan. Pohjoisen jäämeren reitti Kiinasta voisi avata täysin uusia mahdollisuuksia Suomelle.

Satoja riskejä, joista jokainen täytyy hallita

Tunnelin rakentaminen Helsingin ja Tallinnan välille on mahdollista, mutta ei riskitöntä. Juuri nyt tarvitsemme kaikkein eniten valmistelurahaa, jotta pääsisimme suunnittelemaan, tekemään aikatauluja ja luomaan hankkeelle aloittamisen edellytykset.  Meidän on nähtävä mahdollisimman tarkasti, millä tavalla tällainen idea voitaisiin toteuttaa.

Hankkeessa on satoja riskejä, jotka täytyy hallita. Silti ja juuri siksi A-Insinöörit on täysin sydämin mukana tässä haastavassa hankkeessa. Olemmehan suurien projektien johtaja ja kokenut suunnittelija.

Insinöörin näkökulmasta Tallinnan ja Helsingin välinen tunneli on täysin mahdollista toteuttaa. Oletko sinä mukana matkalla?

A-Insinöörit on mukana yrityskonsortiossa, joka suunnittelee nopean merenalaisen junayhteyden rakentamista Helsingin ja Tallinnan välille. Toteutuessaan Helsinki-Tallinna -tunneli mahdollistaisi uuden kahden miljoonan asukkaan metropolialueen syntymisen. Yrityskonsortion muut jäsenet ovat Pöyry, Fira ja FinEst Bay Area Development. Yli 100 kilometrin pituinen tunneli tulee valmistuessaan olemaan maailman pisin henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettu tunneli.